Particulars

Tornar
congreso edufinet

El congrés d'educació financera d'edufinet: realitats i reptes

José M. Domínguez Martínez

José M. Domínguez Martínez

Catedràtic d'Economia Aplicada (Hisenda Pública) i Director del Projecte Edufinet

Els dies 22 i 23 de novembre ponents de prestigi abordaran les principals qüestions actuals relacionades amb l'educació financera de la població

7 Min. de lectura

Durant els propers dies 22 i 23 de novembre es celebrarà el Congrés d'educació financera d'Edufinet "Realitats i Reptes", concebut com a colofó del programa d'activitats commemoratives del desè aniversari d'aquest projecte d'educació financera (2007-2017). El Congrés, amb participació internacional, reuneix a Màlaga a més de cinquanta ponents i moderadors que abordaran les principals qüestions que actualment es plantegen en relació amb l'educació financera de la població.

 

Arran de l'esclat de la crisi financera internacional l'any 2008, en el curs dels anys següents s'han multiplicat les actuacions en l'àmbit de l'educació financera. Aquest difícil període d'immensos costos econòmics i socials va posar de manifest la necessitat de contenir el dèficit de cultura financera detectat en la majoria de països de tot el món.

 

L'educació financera, com a eix de l'estabilitat del sistema financer

 

Avui dia, l'educació financera es concep com un dels eixos de l'estabilitat del sistema financer, conjuntament amb la regulació i la supervisió. No obstant això, l'educació financera troba una plena justificació amb independència de qualsevol episodi de crisi, com a element imprescindible perquè una persona pugui assumir de manera responsable i conscient les successives decisions financeres que ha d'afrontar al llarg de la seva vida. Així ho crèiem quan, després d'alguns intents no cristal·litzats, l'estiu de 2005 vam posar en marxa la iniciativa que el 2007 va donar lloc al projecte Edufinet.

 

Ha passat molt des de llavors i hi ha hagut molts canvis observats en el camp de la cultura financera. Un ràpid repàs, encara que no sigui exhaustiu, permet posar en relleu un gran nombre de qüestions, com ara les següents:

  • Va tenir alguna cosa a veure la manca de cultura financera amb què s'agreugés la crisi financera internacional?
  • Des de fa alguns anys, una mena de croada a favor de l'educació financera sembla haver-se deslligat a tot el món, sota l'impuls d'organitzacions econòmiques internacionals, amb especial protagonisme de l'OCDE.
  • És previsible que continuï aquest moviment? Ha valgut la pena? Pot millorar-se?
  • No obstant això, davant d'un panorama inicial d'aparent consens, han sorgit alguns corrents que manifesten el seu escepticisme sobre l'eficàcia o l'oportunitat dels programes d'educació financera. És preferible rebutjar les actuacions de promoció de la cultura financera?
  • De què depèn la major o menor eficàcia d'aquests programes?
  • Qui ha de impartir-los, i sota quins principis i criteris?
  • Han de tenir cabuda dins de l'ensenyament reglat o al marge d'aquest?
  • Quins són els canals més apropiats per a la seva impartició?
  • Quins són els enfocaments didàctics més efectius?
  • Quin paper han d'exercir els mitjans de comunicació en la transmissió i l'assimilació dels conceptes econòmics i financers?
  • Origina l'adquisició de cultura financera un canvi dels hàbits financers?
  • Pot contribuir l'educació financera a millorar el benestar familiar en un context de cicle vital?
  • Pot generar un excés de confiança financera la participació en programes formatius?
  • Com influeix la psicologia en l'adopció de decisions financeres?
  • Tenen més probabilitats de convertir-se en empresaris les persones amb més cultura financera?
  • Quin és el nivell real dels coneixements i les competències financeres dels diferents col·lectius poblacionals?
  • Quins són els efectes econòmics que es deriven de les actuacions de foment de la cultura financera?
  • Quina és la connexió entre l'educació financera i la inclusió financera?
  • Quins nous reptes es plantegen en l'actualitat en aquests àmbits?
  • Com afecta el procés de digitalització del sistema financer?
  • Com s'han d'adaptar les estratègies?

 

Certament, potser no tenim totes les respostes, però sí tenim preguntes, moltes preguntes, a més del convenciment que cap pregunta pot descartar-se de manera automàtica, i encara menys des de posicions dogmàtiques. Ans al contrari, considerem que qualsevol curs d'acció encaminat a l'interès general ha de partir de l'intercanvi d'idees i punts de vista, aprofitant els coneixements, les experiències i les proves empíriques disponibles.

 

Objectius del Congrés d'Educació Financera d'Edufinet

 

Amb aquest esperit, des d'Edufinet hem organitzat aquest Congrés, la informació es recull a la pàgina web www.edufinetcongress.com. Aquests són els seus objectius essencials:

  • Servir de punt de trobada dels diversos agents involucrats o interessats en l'educació financera.
  • Discernir l'estat de la qüestió en aquest àmbit.
  • Posar en comú el patrimoni dels programes educatius desenvolupats.
  • Identificar els principals reptes que es plantegen en relació amb l'objectiu de millora de la cultura financera.
  • Perfilar les estratègies d'actuació més adequades i el disseny òptim dels programes educatius en aquesta vessant.

 

Amb aquesta orientació, el programa s'articula al voltant de 10 tòpics seleccionats: nivell de coneixements financers, didàctica i metodologia, efectes econòmics, bones pràctiques, influència de la psicologia en la presa de decisions, emprenedoria, eficàcia dels programes formatius, coneixements econòmic-financers en l'ensenyament reglat, digitalització, i inclusió financera. El programa es completa amb una sessió inaugural, centrada en els reptes de l'educació financera, així com amb una taula rodona sobre el paper dels mitjans de comunicació, a més de l'obertura institucional i d'un apartat final dedicat a les conclusions.

 

 

A més, els dies previs al Congrés es duran a terme un seguit d'activitats complementàries consistents en quatre tallers de treball (21 de novembre), dedicats als conceptes jurídics necessaris per a l'educació financera, a la discussió de propostes per a la millora de la pràctica docent, al vessant de la fiscalitat, i a la funció dels mitjans de comunicació en la difusió dels coneixements financers. Així mateix, el dia 20 de novembre es realitzarà una activitat pràctica, basada en exercicis de simulació, dirigida a contrastar la influència de la psicologia en l'adopció de decisions financeres.

 

L'inventari d'assumptes plantejats en relació amb l'educació financera & nbsp; és summament ampli, la qual cosa fa que resulti bastant ardu pretendre abordar-les de manera exhaustiva en el marc d'unes activitats congressuals ordinàries. Per això, si bé hem de reconèixer que, dins del programa, "no estan tots els que són", igualment pensem que sí "són tots els que estan».

 

En efecte, els temes seleccionats formen part del nucli d'aspectes que han de ser objecte de tractament per discernir "l'estat d'art" en aquesta parcel·la del coneixement, que es distingeix pel seu caràcter "fronterer”.

 

Si a la importància objectiva dels tòpics esmentats afegim el nivell, la qualificació i l'experiència dels ponents i moderadors, estem convençuts que el Congrés permetrà reunir un conjunt d'aportacions rellevants, d'interès per a investigadors, formadors, responsables de programes, autoritats i institucions involucrades en el foment de la cultura financera.

 

L'esdeveniment de la crisi financera recent va ser qualificat en el seu dia com un "moment pedagògicament aprofitable". Encara que això sigui innegable, no és menys cert que la transcendència de les decisions financeres de les persones, unida a les deficiències de competències financeres detectades, fa que puguem aplicar aquest qualificatiu en un calendari obert. Sempre és un bon moment per aprendre, i mai no és tard per fer-ho.

 

Després d'un recorregut de més d'una dècada treballant a la sorra de l'educació financera, per al projecte Edufinet , era també un moment propici per seguir madurant, per seguir acumulant un bagatge que permeti incrementar la nostra capacitat d'actuació en pro de la cultura financera. Amb l'objectiu, en definitiva, d'aprendre per compartir, que és un dels principis inspiradors d'un projecte de responsabilitat, corporativa i individual, que manté viu el seu compromís amb la educació financera.

 

 

Unicaja Banco S.A., titular de la pàgina web, utilitza cookies pròpies i de tercers amb la finalitat de: mesurar el volum de visites de la pàgina web i les interaccions dels usuaris, elaborar perfils de comportament d'aquests usuaris i poder personalitzar la informació que l'usuari visualitza a la web. L'usuari podrà acceptar totes les cookies o rebutjar-les fent clic a l'enllaç "Canviar configuració".

Aquesta pàgina es mostra en espanyol.

Tancar