Règim gratuït de Comptes Bàsics de Pagament en benefici de persones en situació de vulnerabilitat o en risc d’exclusió financera.
Unicaja Banco no podrà exigir la comissió de manteniment del compte quan tots els titulars del Compte Bàsic de Pagament es trobin en situació especial de vulnerabilitat o risc d’exclusió financera, ho acreditin degudament i així ho hagi reconegut Unicaja Banco de conformitat amb el que estableix el Reial decret 164/2019, de 22 de març, pel qual s’estableix un règim gratuït de comptes bàsics de pagaments en benefici de persones en situació de vulnerabilitat o en risc d’exclusió financera. Aquest règim gratuït estarà subjecte a revisions periòdiques de conformitat amb l’esmentada normativa.
En aquest sentit, tots els titulars hauran de complir, durant tot el temps que vulguin beneficiar-se del règim, els requisits següents:
a) Els ingressos econòmics bruts, computats anualment i per unitat familiar, no poden superar els llindars següents:
1.º Dues vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples de dotze pagues, vigent en el moment de fer la sol·licitud quan es tracti de persones no integrades en cap unitat familiar.
2.º Dues vegades i mitja l’indicador esmentat quan es tracti de persones integrades en alguna de les modalitats d’unitat familiar amb menys de quatre membres.
3.º El triple de l’indicador esmentat quan es tracti d’unitats familiars integrades per quatre o més membres o que tinguin reconeguda la seva condició de família nombrosa d’acord amb la normativa vigent.
4.º El triple de l’indicador esmentat quan es tracti d’unitats familiars que tinguin al seu si una persona amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 % reconegut oficialment per resolució expedida per l’Institut de Gent Gran i Serveis Socials o per l'òrgan competent de les comunitats autònomes.
b) No concorri cap titularitat, directa o indirecta, ni cap dret real sobre béns immobles, exclòs l’habitatge habitual, ni titularitat real de societats mercantils, per part de cap dels membres que integrin la unitat familiar.
* Per determinar el concepte de les diverses modalitats d’unitat familiar, cal atenir-se al que estableix l’article 82 de la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l’impost sobre la renda de las persones físiques i de modificació parcial de les lleis dels impostos sobre societats, sobre la renda de no residents i sobre el patrimoni, si bé, als efectes del que estableix l’esmentat Reial decret 164/2019, tenen la mateixa consideració que els cònjuges no separats legalment les parelles de fet constituïdes de conformitat amb els requisits que els siguin exigibles.
Documentació necessària
És necessari aportar la informació següent de totes les persones que formen la unitat familiar:
a) Nombre de persones que formen la unitat familiar. Per acreditar-lo, caldrà aportar el llibre de família o un document acreditatiu de la inscripció com a parella de fet.
b) Percepció dels ingressos per part dels membres de la unitat familiar. Per acreditar-los, cadascun dels membres haurà d’aportar algun dels documents següents:
1.º Certificat de rendes i, si escau, certificat relatiu a la presentació de l’impost de patrimoni, expedit per l’Agència Estatal d’Administració Tributària o l’òrgan competent de la Comunitat Autònoma, en relació amb l’últim exercici tributari.
2.º Últimes tres nòmines percebudes.
3.º Certificat expedit per l’entitat gestora de les prestacions o subsidis per desocupació, en què figuri la quantitat mensual percebuda pels conceptes esmentats.
4.º Certificat acreditatiu dels salaris socials, rendes mínimes d’inserció o ajudes anàlogues d’assistència social concedides per les comunitats autònomes i les entitats locals.
5.º En cas de treballador per compte propi, el certificat expedit per l’òrgan gestor, en què figuri la quantitat mensual percebuda si està percebent la prestació per cessament d’activitat.
Quan no es disposi de la documentació anterior, caldrà aportar un informe en què s’indiqui la composició de la unitat familiar o en què es motivi la idoneïtat per accedir a la gratuïtat d’un compte bàsic de pagament, segons cada cas. Aquest informe ha de ser emès pels Serveis Socials de l’Ajuntament en què estigui empadronat el sol·licitant.
El reconeixement o la denegació de la condició de gratuïtat s’ha de comunicar al sol·licitant, per escrit i de manera gratuïta, en el termini màxim de 30 dies des de la data d’aportació completa per part del sol·licitant de la informació assenyalada. Si aquest termini transcorre sense que Unicaja Banco hagi remès la comunicació al sol·licitant, es reconeixerà la gratuïtat.
Durada de la condició de gratuïtat
La gratuïtat del Compte Bàsic de Pagament es mantindrà durant el període de dos anys, que es comptarà a partir de la data d’efecte del seu reconeixement, tret que l’entitat pugui acreditar que el client ha deixat d’estar dins del col·lectiu de vulnerabilitat o en risc d’exclusió financera. La gratuïtat es prorrogarà períodes de dos anys successius si s’acredita, en els terminis establerts legalment, que es manté la situació d’especial vulnerabilitat o de risc d’exclusió financera. Si després de la sol·licitud d’actualització de la informació no s’ha pogut obtenir del client la informació requerida o es constata la falta de concurrència d’alguna de les circumstàncies requerides, el client perdrà el dret a la gratuïtat del Compte Bàsic de Pagament.