Annexos 1 i 2 de la Circular 5/12 del Banc d'Espanya

Informació d'interès per als clients

Tarifes de comissions, condicions i despeses que es poden cobrar a clients

 

Els nostres clients tenen a la seva disposició en aquesta pàgina web el fullet de tarifes, comissions, condicions, despeses repercutibles a clients, així com el fullet informatiu de tarifes d'operacions de valors i els contractes tipus per a operacions de valors.

 

Departament d'atenció al client

 

D'acord amb la normativa vigent, les reclamacions per serveis i operacions realitzades amb Unicaja, podran formular-se, en suport paper o per mitjans informàtics, electrònics o telemàtics. Sempre que aquests suports permetin que els documents es puguin llegir, imprimir i conservar davant:

  • D. JOSÉ FRANCISCO DOMÍNGUEZ FRANCO. DEPARTAMENT D'ATENCIÓ AL CLIENT. Avinguda de Andalucía, 10-12. 29007 Màlaga.
  • DEPARTAMENT DE CONDUCTA D'ENTITATS DEL BANC D'ESPANYA. (Es requereix haver acudit prèviament al Departament d'atenció al client d'Unicaja).
  • COMISSIÓ NACIONAL DEL MERCAT DE VALORS. (Encarregat de protegir els clients en els mercats de valors, per a assumptes de la seva competència, i que requereix haver acudit prèviament al Departament d'atenció al client d'Unicaja).
  • DIRECCIÓ GENERAL D'ASSEGURANCES I FONS DE PENSIONS. (Competent en matèria d'assegurances i que requereix haver acudit prèviament al Departament d'atenció al client d'Unicaja Banco).

 

Normes reguladores

 

La normativa que regula la transparència d'operacions i protecció a la clientela es troba en les següents disposicions:

  • Norma 8 de la Circular del Banc d'Espanya 8/1990 de 7.09.90 (BOE 20.09.90).
  • Llei 2/1994 sobre subrogació i modificació de préstecs hipotecaris de 30.03.94 (BOE 04.04.94).
  • Ordre EHA 1665/2010 de 11.06.2010 (BOE 23.06.10) i Circular 7/2011 de la CNMV de 12.12.11 (BOE 24.12.2011) sobre fullet informatiu de tarifes i contingut dels contractes tipus.
  • Ordre EHA/1608/2010, de 14 de juny de 2010, sobre transparència de les condicions i requisits d’informació aplicables als serveis de pagament.
  • Llei 16/2011 de contractes de crèdit al consum de 24.06.11 (BOE 25.06.11).
  • Ordre EHA/2899/2011, de 28 d'octubre, de transparència i protecció del client de serveis bancaris i la Circular 5/2012, de 27 de juny, del Banc d'Espanya, a entitats de crèdit i proveïdors de serveis de pagament, sobre transparència dels serveis bancaris i responsabilitat en la concessió de préstecs.
  • Llei 10/2014, de 26 de juny, d'ordenació, supervisió i solvència d'entitats de crèdit, desenvolupada pel Reial decret 84/2015, de 13 de febrer.
  • Reial decret llei 19/2018, de 23 de novembre, de serveis de pagament i altres mesures urgents en matèria financera.
  • Llei 5/2019, de 15 de març, reguladora dels contractes de crèdit immobiliari (LCCI).
  • Reial decret 309/2019, de 26 d’abril, pel qual es desenvolupa parcialment la Llei 5/2019, de 15 de març, reguladora dels contractes de crèdit immobiliari i s’adopten altres mesures en matèria financera.
  • Ordre ECE 1263/2019, de 26 de desembre, sobre transparència de les condicions i requisits d’informació aplicables als serveis de pagament. (modifica también la Orden ECO/734/2004, de 11 de marzo y la Orden EHA/2899/2011, de 28 de octubre).

 

Tipus de canvi d'operacions de divises i bitllets

 

Els nostres clients tenen a disposició informació diària sobre els tipus de canvi mínims de compra i màxims de venda que s'apliquen en les operacions de compravenda de divises i bitllets de països no integrats en la UEM, contra euros, l'import dels quals no superi els 3.000 €.

 

 

Trasllat de comptes bancaris

 

Es troben a disposició dels clients en qualsevol de les nostres oficines, així com al lloc web d’Unicaja Banco, el formulari de sol·licitud de trasllat de comptes de pagament i la Guia pràctica informativa de trasllat de comptes bancaris, que, a fi d’orientar a la clientela, conté informació clara i detallada sobre el procés de trasllat.

 

 

Préstecs

 

Informem els nostres clients de préstec que tenen a la seva disposició, de manera gratuïta, la fitxa d'informació precontractual.
Informem els nostres clients del seu dret a sol·licitar oferta vinculant gratuïta dels préstecs hipotecaris i dels crèdits al consum.

 

També informem als nostres clients que el Banc d'Espanya ha publicat la guia d'accés al préstec hipotecari i el fullet divulgatiu de la guia. L'elaboració d'aquests documents va ser encomanada per l'article 20 de l'Orde EHA/2899/2011, de 28 d'octubre, de transparència i protecció del client de serveis bancaris.

 

Comuniquem als nostres clients que Unicaja es troba adherit al Codi de Bones Pràctiques per a la reestructuració viable dels deutes amb garantia hipotecària sobre l’habitatge habitual, inclòs en l’annex del Reial decret llei 6/2012, de 9 de març, de mesures urgents de protecció de deutors hipotecaris sense recursos, en la seva última versió introduïda per la Llei 5/2019, de 15 de març, reguladora dels contractes de crèdit immobiliari.

 

Aquest Codi de Bones Pràctiques preveu l’aplicació successiva de les mesures següents:

 1.- La reestructuració viable del deute hipotecari.

2.- Si la reestructuració no és viable, una quitació en el capital pendent d’amortització que el banc podrà, o no, concedir.

3.- La dació en pagament de l’habitatge amb possibilitat de lloguer, si la reestructuració del deute no és viable i el banc rebutja la quitació.

 

Els clients que hagin d'obtenir informació sobre el seu contingut i/o els requisits que hagin de complir-se per a acollir-se a aquest, poden demanar en la seva oficina el document amb informació general sobre mesures urgents de protecció de deutors hipotecaris sense recursos o consultar-ho directament en l'enllaç informació general sobre mesures urgents de protecció de deutors hipotecaris sense recursos. També poden acudir a la seva oficina per a obtenir més informació.

Informació sobre PSD2

La PSD (Payment Services Directive) són les sigles per les quals es coneix manera col·loquial la normativa europea sobre Serveis de Pagament. La denominada PSD2 (Directiva 2015/2366 sobre serveis de pagament al mercat interior) és la segona de les directives europees que ha vingut a substituir la primera directiva sobre aquesta matèria (PSD1) arran del fet que importants sectors del mercat de pagaments europeu, especialment els pagaments amb targeta, els pagaments per internet i els pagaments mòbils, segueixen estant fragmentats segons les fronteres nacionals. Molts productes o serveis de pagament innovadors sorgits en els últims anys no entraven, íntegrament o en gran part, en l’àmbit d’aplicació de la PSD1.

 

 

PSD2 ha estat traslladada a l’ordenament jurídic espanyol a través del Reial decret-llei 19/2018 de serveis de pagament i altres mesures urgents en matèria financera. Aquest reial decret-llei va entrar en vigor el 24 de novembre de 2018, excepte la part relativa a transparència i els drets i obligacions que van entrar en vigor el 24 de febrer de 2019, així com les mesures de seguretat, autenticació reforçada de clients i uns estàndards de comunicació oberts, comuns i segurs que entraran en vigor el 14 de setembre de 2019.

 

 

Però, què és exactament la PSD2?

 

És una norma que té com a objectiu principal establir un marc regulador en el mercat europeu dels serveis de pagament, fonamentalment en l’entorn digital, amb els propòsits bàsics següents:

  • Facilitar i millorar la seguretat en l’ús de sistemes de pagament a través d’internet.
  • Reforçar el nivell de protecció a l’usuari contra fraus i abusos potencials.
  • Promoure la innovació en els serveis de pagament a través del mòbil i d’internet.

 

 

¿Com afecta els clients?

 

Millorant tant l’oferta de serveis com la seguretat i la protecció a l’usuari:

 

 

1.   Nous serveis

A més dels serveis de pagament tradicionals (ingressos, reintegraments, domiciliacions, transferències, targetes, TPV i enviament de diners) se n’afegeixen dos de nous que requereixen l’accés als teus comptes de pagament per part d’un tercer proveïdor de serveis de pagament amb el teu consentiment previ. Et recordem que les teves credencials d’identificació no s’han de comunicar a tercers. Aquests dos nous serveis són:

 

  • Servei d’iniciació de pagaments. Amb aquest servei podràs iniciar un pagament directament des del teu compte a través d’un proveïdor de serveis de pagament (per exemple, un banc). Això sí, hauràs de donar el teu consentiment de manera expressa amb els mitjans en línia que es posaran al teu abast.
  • Serveis d’informació de comptes. Aquest servei és conegut com a agregació de comptes bancaris. Amb aquest servei podràs permetre que tercers proveïdors de serveis de pagament accedeixin a la informació dels comptes dels quals ets titular. Aquest servei és exclusivament online i perquè Unicaja faciliti aquesta informació con un tercer tendrás que prestar prèviament el teu consentiment exprés a través de l’esmentat tercer. També podràs retirar-ho a través d'aquest. A més, des de la Banca Digital, podràs consultar que tercers tenen la teva autorització per a accedir a la informació dels teus comptes.

 

També es regula per la PSD2 un servei de confirmació de fons que permet que un proveïdor de serveis de pagament que emet una targeta consulti, amb el teu consentiment previ, al teu banc, proveïdor de serveis de pagament del compte associat a la targeta, si hi ha fons disponibles per atendre el pagament. Aquesta confirmació de fons serà un “SÍ” o un “NO” a la quantitat consultada. Per tant, aquest servei es podria aplicar a la targeta de dèbit que tinguis contractada amb un proveïdor de serveis de pagament (per exemple, el Banc A) però que estigui domiciliada al compte d’un altre proveïdor de serveis de pagament diferent (per exemple, el Banc B). En cap cas es donaria informació concreta sobre l’import del teu saldo i únicament serà possible si el teu compte és accessible a través de la Banca Digital.

 

Aquest possible accés de tercers als teus comptes amb el teu consentiment podrà ser denegat pel banc per raons que estiguin objectivament justificades i degudament documentades relacionades amb l'accés no autoritzat o fraudulent al compte de pagament per part del tercer proveïdor de serveis de pagament.

 

 

2.   Seguretat i protecció a l’usuari.

  • Per a millorar la seguretat, es demanarà, amb excepcions, una autenticació reforçada del client en accedir en línia als comptes. Aquesta es basa en l'ús de dos o més elements d'identificació independents —entre si— és a dir, si un es veu compromès, els altres continuaran sent fiables. A més, està dissenyada de manera que es protegeixi la confidencialitat de les dades d'autenticació.
  • D'altra banda, es redueix de 150 a 50 euros les pèrdues màximes que un consumidor o microempresa haurà d'assumir si es produeix una operació de pagament no autoritzada a conseqüència de la utilització d'un instrument de pagament perdut, robat o apropiat indegudament per un tercer.
  • Es redueix el termini de resposta a les reclamacions sobre serveis de pagament a 15 dies i en situacions excepcionals fins a un màxim d’un mes.
  • S’amplia la protecció prevista per als consumidors a les microempreses en relació amb la transparència de les condicions i requisits d’informació aplicables als serveis de pagament, resolució i modificació del contracte marc i els drets i obligacions en relació amb la prestació i ús de serveis de pagament. No obstant això, s’exceptua les microempreses de l’aplicació del dret a ordenar la devolució dels càrrecs domiciliats com a conseqüència d’una operació de pagament autoritzada iniciada per un beneficiari o a través d’aquest, durant un termini de vuit setmanes comptades a partir de la data de càrrec dels fons al seu compte.
  • La normativa regula un dret irrenunciable per al consumidor o microempresa sobre la resolució del contracte en qualsevol moment i sense necessitat de cap mena de preavís amb efectes abans de transcorregudes 24 hores des de la recepció de la sol·licitud, tret que tingués serveis vinculats en vigor. La resolució és gratuïta tret que el contracte hagi estat en vigor menys de sis mesos. En aquest cas, el banc pot cobrar una comissió per aquesta resolució.

 

 

3.   Requisits de seguretat més estrictes en els pagaments electrònics (autenticació reforçada del client)

La PSD2 ha fet de la seguretat en els pagaments electrònics un dels seus pilars fonamentals. La norma estableix que és obligatori aplicar mesures i procediments de seguretat específics en les operacions de pagament electrònic, especialment en les quals es realitzen a distància. Aquestes mesures i procediments giren entorn del concepte de "autenticació reforçada del client" (Strong Customer Authentication "SCA", per les seves sigles en anglès).

 

Quant a la seguretat en les operacions de pagament, la PSD2 se centra especialment en les transaccions de caràcter remot realitzades a través d'Internet. Aquest focus és una conseqüència directa del gran increment que aquestes transaccions, especialment les realitzades per dispositius mòbils, han experimentat en els últims anys, impulsades per l'auge del comerç electrònic.

 

El requisit de realitzar autenticació reforçada del client quan s’inicia una transacció de pagament electrònic consisteix en l’obligació dels proveïdors de serveis de pagament (PSP) que emeten instruments de pagament d’autenticar la identitat de l’ordenant, usant dos elements de seguretat independents (factors d’autenticació) cada vegada que aquest faci un pagament en un comerç físic o electrònic.

 

L’autenticació reforçada del client es basa en l’ús combinat de dos dels següents tipus de factors d’autenticació:

  • Una cosa que només l’ordenant coneix (CONEIXEMENT); per exemple, una contrasenya.
  • Una cosa que només l’ordenant posseeix (POSSESSIÓ); per exemple, un telèfon mòbil.
  • Una cosa que l’ordenant és (INHERÈNCIA); per exemple, un tret biomètric com l’empremta digital, l’iris.

D’aquesta manera, el PSP emissor de l’instrument de pagament pot estar segur que l’ordenant és qui diu ser.

 

No obstant això, hi ha algunes exempcions i excepcions legals que permeten no haver de demanar els dos factors d'autenticació sempre. Això beneficia l'experiència de l'usuari sense que per això el pagament deixi de ser segur.

 

A més, el requisit d’SCA només s’aplica quan tant el PSP de l’ordenant com el PSP del comerç estan a l’Espai Econòmic Europeu (EEE). Per la qual cosa els pagaments amb targetes emeses fora de l’EEE no estan sotmesos a SCA.

 

D'altra banda, es preveuen una sèrie de situacions en les quals es permet que els PSPs emissors d'instruments de pagament no apliquin SCA, perquè es consideren de menor risc. Aquestes situacions són:

  • Pagaments presencials amb targeta contactless per un import inferior a 20 €, fins a un màxim de 5 operacions o un import acumulat de 150 €.
  • Pagaments a internet per un import inferior a 30 €, fins a un màxim de 5 operacions o un import acumulat de 100 €.
  • Pagaments recurrents, per la mateixa quantia i al mateix comerç.
  • Pagaments en terminals no ateses d’autopistes, peatges i pàrquings.
  • Pagaments als comerços de confiança del titular, indicats com a tals a l’entitat emissora.
  • Alguns pagaments corporatius.
  • Pagaments en comerç electrònic amb baix risc de frau.

 

Els nous requisits d’SCA, lligats als supòsits d’exempcions i excepcions a la seva aplicació, suposen un canvi en la forma en què els usuaris de serveis de pagament duran a terme les compres.

 

No obstant això és important destacar, que si encara que l'autenticació reforçada de clients entrarà en vigor el 14 de setembre de 2019, existeix una moratòria per a l'aplicació de SCA en els pagaments per internet. Per tant de moment en aquesta mena d'operacions els usuaris de serveis de pagament no notaran canvis.

 

MÉS INFORMACIÓ: a les Preguntes Freqüents de la nostra web s’aclareixen situacions que es poden donar a causa d’aquesta nova regulació.

 

RECORDA:

  • Has de prendre mesures raonables per a protegir i usar bé les teves credencials de seguretat i targetes. Et recomanem que consultis les mesures de seguretat que t’aconsellem per a les teves targetes i la Banca Digital d’Unicaja Banco.
  • Quan autoritzis un tercer per a consultar els teus comptes et recomanem que llegeixis detingudament totes les condicions i termes del servei. Tingues en compte que en permetre l'accés als teus moviments seràs tu el responsable de l'ús que faci aquest tercer de les teves dades.

 

Drets dels consumidors per realitzar pagaments a la Unió Europea.

Què és PSD2?: Informació para Proveïdors de Serveis de Pagament (TPP)

PSD2 (Payment Services Directive), la Directiva 2015/2366 sobre serveis de pagament al mercat interior, és una directiva europea té com a principal objectiu facilitar els pagaments a tot Europa amb més seguretat i promoure la innovació en els serveis de pagaments a través d’Internet. Aquesta Directiva ha estat traslladada a l’ordenament jurídic espanyol a través del Reial decret-llei 19/2018 de serveis de pagament i altres mesures urgents en matèria financera.

 

Aquesta nova normativa implica canvis importants en la indústria ja que permet que tercers proveïdors de serveis de pagament accedeixin a la infraestructura de les Entitats de Crèdit. En aquest cas, se'n diu proveïdors de serveis de pagament gestors de compte, és a dir, el proveïdor de serveis de pagament que facilita a un ordenant una o diversos comptes de pagament i s'encarrega del seu manteniment.

 

L'objectiu d'aquesta normativa és equilibrar el terreny de joc entre països i proveïdors de serveis de pagament, reforçant amb això la posició del consumidor, en augmentar la competència. També busca normalitzar nous mètodes de pagament, com els realitzats en línia o a través del mòbil i l'obertura per part dels proveïdors de serveis de pagament gestors comptes dels seus serveis de pagaments a terceres empreses, els denominats TPPs (Third Party Payment Service Providers). En conclusió, es permetrà l'accés de tercers TPPs a informació dels comptes de pagament dels clients d'un banc i l'inici de pagaments en el seu nom, sempre que el titular del compte l'autoritzi.

 

Amb PSD2 l’usuari de serveis de pagament pot simplement autoritzar el TPP perquè executi pagaments en nom seu a través del seu compte bancari. És a dir, el TPP i el banc es comunicaran ara directament utilitzant una API (Application Programm Interface).

 

Les empreses o els desenvolupadors professionals (TPP) que compleixin amb els requisits de registre, autorització i supervisió per part de les autoritats competents de cada Estat podran utilitzar les API, consultar-ne les especificacions tècniques i provar-les fàcilment en un entorn de proves anomenat sandbox. 

 

A continuació, posem a la vostra disposició les estadístiques sobre la disponibilitat i rendiment de les API de PSD2 en els últims mesos:

 

Els dubtes o incidències que es produeixin, tant en el procés de configuració com a l’entorn de producció, es resoldran en horari d’atenció les 24 hores del dia i tots els dies de l’any, a través de les següents dades de contacte de Redsys:

Per a reclamacions, queixes o incidències que no es puguin resoldre amb les dades de contacte anteriors, disposeu del servei d’atenció al client d’Unicaja. L'horari d'aquest servei és de dilluns a dissabte, en horari de 8 h a 22 h ininterromput a través dels telèfons +34 952 076 263

 

El servei prestat per Unicaja en la infraestructura de APIs es presta amb alta disponibilitat. No obstant això, en el cas que el servei s'interrompi, el pla de contingència contempla desactivar la SCA en l'accés cada 90 dies per a permetre web scrapping sense validar certificat eiDAS.

 


ACCÉS AL SANDBOX D’UNICAJA BANCO

Plataforma de resolució extrajudicial de conflictes entre consumidors i comerciants

Informació general sobre mesures per reforçar la protecció als deutors hipotecaris

Cartell informatiu de l'IDEP

Si desitges demanar un préstec hipotecari sobre un habitatge tens dret a rebre un índex de documentació de lliurament preceptiu (IDEP). En aquest índex es detallen tots els documents que has de rebre obligatòriament abans de formalitzar el préstec.

 

Llei 3/2016, de 9 de juny, per a la protecció dels drets de les persones consumidores i usuàries en la contractació de préstecs i crèdits hipotecaris sobre l'habitatge (BOJA de 16 de juny de 2016).

Préstec sense Garantia Hipotecària subjecte a la Llei 5/2019

D'acord amb el que es preveu en la Llei 5/2019, de 15 de març, reguladora dels contractes de crèdit immobiliari, i l’Ordre EHA/2899/2011, de 28 d’octubre, de transparència i protecció del client de serveis financers, Unicaja posa a la teva disposició:

 

- La fitxa d’informació precontractual (FIPRE), que té com a finalitat facilitar informació clara i suficient, amb caràcter orientatiu, sobre els préstecs sense garantia hipotecària subjectes a la Llei 5/2019 que ofereix l’entitat:

 

- Les condicions generals que utilitza Unicaja en els contractes inclosos en l’àmbit de l’esmentada Llei 5/2019, per a préstecs sense garantia hipotecària:

 

Condicions generals de contractació per a préstecs immobiliaris subjectes a Llei 5/2019

Bases de sorteigs i promocions